dinsdag 28 oktober 2014

Bartholomeus - Pleasure arises from craftmanship, taste from love

Hoe sluit je een weekend mooi af?  Juist, met een etentje in Bartholomeus.  Bartholomeus stond op mijn to-do-lijsje van 2014 en ik wou ook wel eens weten of zijn tweede ster die hij vorig jaar binnen rijfde terecht was.  In Knokke was het dat weekend de 'Zoute Grand Prix' dus waren we enkele uren vroeger naar Knokke vertrokken om de prachtige bolides te bewonderen.













In het restaurant werden we vriendelijk ontvangen door gastvrouw Sandra.  We mochten plaats nemen aan een tafeltje waar we een mooi zicht hadden op de plaats die ons deze avond van zijn heerlijke producten ging laten proeven, de Noordzee.  Enig nadeel van het tafeltje was dat het dicht tegen de muur stond waardoor het moeilijk was om plaats te nemen in de zeteltjes.  Telkens wanneer ik wilde recht staan, stond het personeel klaar om de tafel een beetje te draaien zodat ik gemakkelijk kon rechtstaan.  Heel attent van hen, maar het zou toch gemakkelijker zijn mochten de tafels een beetje verder van de muur staan.  Gelukkig was dit maar het enige puntje van kritiek dat ik die avond had.














Sandra leidt de zaal, Bart zorgt in de keuken voor lekkernijen uit de Noordzee.  We hadden gekozen voor het 'Bartholomeus menu'.  Deze bestond uit vijf gangen en werd gestart met een glaasje champagne Mailly Grand Cru.  Daarbij werden 3 voorproevertjes geserveerd die werden bijgestaan door een mooie tekst: Pleasure arises from craftmanship, taste from love.  En de liefde voor zijn vak proefde je zeker terug in de amuses.


Bij het eerste gerecht stond de Zeebrugse garnalen centraal.  Deze werd vergezeld door kropsla die in twee bereidingen gepresenteerd werd: de gewone vorm met peterselie en in bladvorm van sorbet.
Garnalen 'Zeebrugge' - kropsla - peterselie - citroen
Het tweede gerecht bestond uit langoustine, tomaat en romige burrata.
Langoustine - tomaten - burrata
Voor het derde gerecht kregen we een mooi stukje zeebaars met spinazie, eidooierzwam en vlierbeskapper.
Zeebaars - spinazie - eidooierzwam - vlierbeskapper
Na de visgerechten was het tijd voor een stukje gevogelte.  Houtduif met wortel, sinaas en ajuin.
Houtduif - wortel - sinaas - ajuin
Het menu hebben we afgesloten met een frisse creatie van rode vruchten.
Dit is een van de goedkoopste menu's die ik al in een tweesterrenrestaurant ben tegengekomen.  Vijf gangen en een glaasje champagne voor 86€ (40€ voor aangepaste wijnen die rijkelijk werden bijgeschonken).  De keuken vond ik wel een beetje klassiek.  De gerechten waren allemaal zeer lekker, maar een echt wow-gevoel had ik niet.  Voor twee sterren had ik toch wat meer creativiteit verwacht.  Versta me niet verkeerd.  Het was een gastronomische avond, maar misschien ligt mijn lat iets te hoog en had ik er een beetje teveel van verwacht.  De volgende keer beter!
Website 'Bartholomeus'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten